Ukoliko trgovci ne dignu marže, hrana iz EU će pojeftiniti!

Sada kada je RH dio EU, očekuje se ukidanje svih carinskih stopa na prehrambene proizvode iz EU, što znači da će hrana pojeftiniti do 18 posto.  Europska Unija je jedinstveno i slobodno tržiste, a carinske stope  od 10 do 40 posto koje su dosad štitile domaće proizvođaće od uvoza prestaju postojati. To donosi i novi negativan aspekt domaćoj proizvodnji, čak četvrtina domaćih prehrambenih tvrtki mogla bi bankrotirati i ugasiti svoju proizvodnju. Tako su trgovački lanci već krenuli obavještavati svoje vjerne kupce kako će uskoro kod njih moći kupovati još jeftinije. Na njihovim web stranicama ne može  proći nezapaženo  plava zastava sa žutim zvjezdicama.  Prvi od njih je trgovački lanac Interspar, koji je u ponudu uveo i neke nove proizvode a najavljuje pad cijena za 5 do 15 posto. Drugi u nizu lanaca je Lidl, koji je prvi objavio reklamu na tv-u, kod njih se radi o pojeftinjenju sladoleda, suhomesnatih proizvoda, mesa i mesnih prerađevina, koji su pojeftinili od 5 do 17 posto. Naravno ovdje je riječ o uvoznim proizvodima. Građane, ionako iscrpljene od visokih cijena gdje god se okrenu, naravno veseli ovakva vijest, jer se velik dio kućnog budžeta izdvaja na hranu. Ipak najveća pojeftinjena se tek očekuju na ljeto i ranu jesen.

Gospodin Stipan Bilić, stručnjak za prehrambenu industriju upozorio je kako Hrvatska nije poduzela dovoljno da zaštiti domaću proizvodnju od uvoznika koji nerijetko kod nas dopremaju nekvalitetnu robu i robu pred istekom roka valjanosti, na što nemaju nikakav utjecaj potrošačke udruge. Smatra da strani uvoznici neće odmah smanjiti cijene svojih proizvoda za 15 do 18 posto iz toga razloga što i u Europi postoje dominantni domaći proizvođači koji određuju cijene. Ovo što sada rade trgovački lanci je nekorektno, jer rade pritisak na domaće proizvođače da snize cijene. Ovdje je riječ o tome što uvoznici i trgovački lanci neće morati plaćati carinu pri uvozu, i ostavljeno im je na izbor hoće li sniziti cijene i zadržati dosadašnju maržu, ili tu maržu povećati te tako povećati svoju zaradu, a proizvode za nijansu pojeftiniti. Bilić je napomenuo  kako je Hrvatska trebala investicijama poduprijeti domaću prehrambenu industriju i na vrijeme ojačati njezinu tržišnu poziciju. Sada je za to kasno. Kaže da mu je neshvatljivo što su pojedini domaći proizvođači u proteklih godinu dana, iako svjesni svega što će se događati nakon 1.srpnja, drastično povećali svoje cijene, osobito svježeg povrća  i voća čija je cijena čak 50 posto veća nego lani. A i domaće mljekare nedavno su objavile prilično veliko povećanje cijena svojih proizvoda.